Çocuklara Söz Geçirme Sanatı - 2

Bugün kendime birkaç kitap alayım diye kitapyurdu'nda dolaşırken, içimden dedim ki: " bu kez çocuk eğitimi ile ilgili kitap alma, kendin için al birşeyler". Önce "Şah ve Sultan'ı ekledim alışveriş sepetime. Sonra bir baktım "Mahallenin en mutlu yumurcağı"nı inceliyorum:) Anladım ki bu iş zor olacak. Bir allışverişe gittiğinde insan hep çocuğuna mı birşeyler bakar, inanın bende öyle. Kendime birşeyler almayı hep unutuyorum :) 

Neyse, kitaplar konusunda kararlıyım ama. Bir süre - ki şu an Elizabeth Pantley'in bir kitabını okuyorum - farklı kulvarlarda okumaya devam edeceğim :) Roman da olabilir, bakalım zaman gösterecek ama önce içimdeki anneye dur diyebilmeliyim :))

Biliyorsunuz, Çocuklara söz geçirme sanatı'nın özetine başladım geçtiğimiz günlerde. İlk yazıyı buradan okuyabilirsiniz. Buyrun bu da ikincisi: 


Hatalı davranışların Bir Listesini Yapın:

Çocuklarımız onaylamadığımız davranışları sık tekrarladıklarında bundan hoşlanmadığımızı, devam etmesi halinde bazı yaptırımlar uygulayacağımızı belli etmemiz gerekir. Bunun da en kolay ve etkili yolu, hatalı davranışların listesini yapıp herkesin görebileceği - buzdolabı kapağı gibi - bir yere yapıştırmaktır. Liste hazırlanmadan önce aile toplantısı yapılmalı, olumsuz davranışların neden istenmediği açıklanmalı, kuralların herkesin faydasına olduğu anlatılmalı, bu konuda çocukların görüşü alınmalıdır. 

Liste hazırlandıktan sonra, olumsuz davranışlardan kaçınmak ve çözüm üretmek için neler yapılması gerektiği örnekleriyle anlatılmalıdır.

Kuralı bozan sonucuna katlanmalıdır ama mantık çerçevesinde. Örneğin kardeşinin oyuncağını kıran bir çocuğa iki gün sokağa çıkmama cezası vermek, sebep - sonuç ilişkisine aykırı olduğu için mantıklı ve adil değildir. Bunun yerine, harçlığından biriktirdiği para ile kırdığı oyuncağın yenisini alma cezası daha öğretici ve daha etkili olacaktır.

Tecrübe iyi bi öğretmendir. Çocukların yaptığı her hatalı davranış ve her yanlış anlara birşe öğretir. Görünürde hatalı davranış yüzünden bir şey kaybederler. Ancak gerçekte, bu kayıptan ders alır, tecrübe kazanır, yeni kayıplar yaşamamak için daha dikkatli davranmayı ve yeni çözümler bulmayı öğrenirler.

Çocuk eğitiminde İşe Yaramayan Yol ve Yöntemler

  • Çocuğun her istediğini yerine getirme ve davranışlarına sınır koymama
  • Evde başka dışarıda başka davranma:  Dışarda yapasını istemediğiniz davranışlara vede de izin vermemelisiniz. Yoksa sadece dışarda bu kısıtlamayı yapmaya çalışmanız faydasızdır.
  • Aynı davranışa farklı tepkide bulunma: Ebeveynlerin ve çocuğa bakanların aynı şeylere kısıtlama getirmeleri, aynı şeylere olur vermeleri gerekmektedir.
  • Tekrarlama, yalvarma, yakınma, rüşvet teklif etme ( .. yaparsan çikolata veririm gibi ), bağırma ve emir verme, ceza ile yola getirmeye çalışma, başkalarıyla kıyaslama, alay etme, boş tehditlerde bulunma ( oyun bitti, hemen yukarı çık yoksa bir daha sokağa çıkamazsın gibi ), başkalarının önünde küçük düşürme, nasihat etme...
Şimdilik bu kadar, devamı gelecek. Tekrar görüşmek üzere. 
Sevgiyle kalın...
                                                                                                         

5 yorum:

  1. güzel bilgiler için teşekkürler, şah&sultanı almadın mı yani?Çok beğendim ben tavsiye ederim

    YanıtlaSil
  2. ben de aynı dertten muzdaribim, ne garip, hep onlara almak istiyorum :( teorik olarak yanlışları biliyorum ama uygulamada sorun oluyor işte :(

    YanıtlaSil
  3. o Evet, muhtemelen bu yuzden

    YanıtlaSil
  4. Devami var mi bunun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapların devamı gelecek ama vakit bulamıyorum şu sıralar.

      sevgiyle

      Sil

Related Posts with Thumbnails